achtergrond afbeelding Wij zijn Heerde
 
Recreatie
 Wonen, Werken, Winkelen 
Activiteiten
Cittaslow

Schaapskudde Epe Heerde:

Tot en met 13-03-2017 zijn er 145 lammetjes geboren.

Ondernemers hebben 'goud in de handen'

Zo'n zestig ondernemers uit de horeca en recreatiesector waren donderdag aanwezig op een regionale bijeenkomst over recreatie en toerisme in De Keet van Heerde.

“Jullie hebben goud in handen”. Dat betoogde Annemarie Kuijer tot de ruim vijftig aanwezige ondernemers op een regionale bijeenkomst over recreatie en toerisme. Om dat goud te delven, is samenwerking het sleutelwoord. Vraag is hoe die samenwerking handen en voeten gaat krijgen. Of anders gezegd: 'Wie gaat de gouddelvers begeleiden?”.

De bijeenkomst in De Keet van Heerde was een initiatief van de toeristische organisaties Rond Uit Hattem, Wij zijn Heerde en Stichting Promotie Epe en werd ondersteund door de Rabobank.

De Oost-Veluwe staat op een cruciaal moment voor de verdere ontwikkeling van recreatie en toerisme.”De Veluwe op 1” is het motto van de provincie Gelderland voor een plan waarbij de komende jaren miljoenen worden gestoken in gebiedsontwikkeling. Hoofdlijn moet de vorming worden van een Recreatieve Hoofdstructuur. De IJssevallei inclusief het Apeldoorns kanaal is daarin één van de kansrijke gebieden. Beide waterwegen verbinden de drie gemeenten. Wat nog ontbreekt is een verbinding van de toeristische organisaties. Incidenteel gebeurt dat zoals dit jaar bij het Devotiefestival. Structuur is er niet. Weliswaar pakt Visit Veluwe succesvol de landelijke en internationale promotie van de Veluwe op, maar op plaatselijk niveau is de aanpak verschillend.

Rond Uit Hattem en de Stichting Promotie Epe werken met professionele krachten en worden vanuit het bedrijfsleven ondersteund. In Heerde moet alles met vrijwilligers gebeuren en komt ondersteuning uit het bedrijfsleven nog maar mondjesmaat op gang. En van een overkoepelende aanpak om binnen de 'Veluwe op 1' een rol te spelen, is nog geen sprake. En dat terwijl de ondernemers er klaar voor zijn. Dat bewees de opdracht die de deelnemers aan de bijeenkomst in vijf minuten moesten klaren. De oproep was om in die korte tijd per tafel een arrangement in elkaar te draaien. De creativiteit was daarbij opvallend. Van nieuwe fietsroutes waarbij men elkaar wat gunde, tot kennismaken met streekproducten, sportieve uitdagingen en zelfs een mini-cruise over het Apeldoorns kanaal.

De vervolgvraag is: wie gaat dit oppakken en uitvoeren?

Visit Veluwe kan die nationale en internationale promotie op tal van manieren ondersteunen, zo maakte Bastiaan Overeem duidelijk. Maar dan moet de regio de inhoud leveren. En daar is het wachten nog even op. Annemarie Kuijer kon het niet duidelijker zeggen: “Ga nu samenwerken, jullie hebben een dot van een kans”!